FILOSOFIA 3/18
Programa: BUSCANT EL SENTIT
PIMI. TERCER CICLE DE PRIMÀRIA
- INTRODUCCIÓ
Començam la sessió col.locant les taules en forma de quadrat, un nin-a posa el cartell de “NO MOLESTEU. FEIM FILOSOFIA”, a la porta, el responsable de material reparteix els llibres DE “PIMI”. S'intenta crear un ambient diferent encenent una espelma i posant les cortines. EL secretari de la FILOSOFIA treu el llibre de sessions...I començam la lectura del capítol. Cada nin-a llegeix fins un punt i a part, sempre ho feim igual, també a altres àrees.
- OBJECTIUS
- Participar respectant les normes de la conversa establertes i signades per tot el grup i que tenim anotades al quadern de sessions.
- Intentar fer una lectura comprensiva, respectant els signes de puntuació.
- Treballar les habilitats de pensament.
- Respectar els distins punts de vista i opinions, intentant ésser empàtics.
- HABILITATS
L’habilitat que ens proposam treballar és la del RAONAMENT, explicant el sentit del que hem llegit, atribuint un significat personal a la informació que hem rebuda.
Aquesta habilitat implica raonar, argumentar, deduir, explicar, establir criteris, etc.
Cal cercar dins un mateix el que es pensa del capítol que hem llegit i com connecta amb les experiències que té cadascú.
Altres habilitats:
PERCEPCIÓ: Escoltar atentament
RECERCA: Seleccionar possibilitats, Cercar alternatives, Imaginar
CONCEPTUALITZACIÓ: Agrupar, Definir
TRADUCCIÓ: Narrar i descriure, Interpretar, Traduir del llenguatge escrit a l’oral, Resumir
- MATERIAL
1. Llibres: PIMI
2. Manual d’instruccions per acompanyar el PIMI
3. Perquè els nins-es avaluïn la sessió: Imatges plastificades del temps.
4. Full d’autoavaluació del mestre-a.
- ESTRUCTURA DE LA SESSIÓ
1. Llegir el capítol.
2. Explicar que hem entès i/o no entès.
3. Què ens ha cridat l’atenció del que explica el capítol.
4. El secretari ho escriu a la pissarra i/o quadern de FILOSOFIA, anotant la persona que ho diu.
5. Agrupam temes o idees repetides i votam del que volem parlar a la sessió d’avui.
6. Intentaré, com a moderadora, que participin tots els nins-es.
7. Avaluació de la sessió. No la feim sempre, però sí, sempre que tenim temps.
Els temes que ens interessa que surtin i sobre els que intentarem de preguntar són: les relacions familiars, els drets, compartir, el bé i el mal, la jústicia, tenir raó, la diferència, les regles, normes, els secrets, la confiança, misteri, la por, els prejuicis, imaginar, inventar,....
Preguntes per ajudar a donar raons:
- Per què afirmes que...?
- Què et fa pensar que...?
- Amb què et bases per dir...?
- Pots donar algun argument per justificar el que dius?
- Quina raó tens per dir que...?
- Pots donar alguna raó per provar el teu punt de vista?
- ....